12 oktober 2017 om 00:00
iBOOD

Heatflow Keuken Boiler | 10 liter

Product expert aanwezig

Heatflow Keuken Boiler

De Heatflow boiler is ontworpen als snelle warmtevoorziening voor woonhuizen, vakantiehuizen of kantoren.

Specificaties

Merk: Heatflow
Type: Heatflow 10 L Kitchen Boiler
Garantie: 2 jaar

• Direct warm water tot 75 graden
  • Water- en energiebesparend
  • Zomerhuis? Tuinhuis? Bijkeuken?

Inhoud: 10L
Onderbouw model: wit
Inlaatcombinatie vereist
Handmatig te resetten 
Temperatuurbeveiliging
Montage: onderbouw
Werkdruk: 0,8 MPa
Instelbereik temperatuur: 7°C - 75 °C
Afstand tussen aansluitingen: 100 mm
Afstand tussen aansluiting / muur: 85 mm
Elektrische aansluiting / frequentie: 230 V ~ 50 Hz
Nominaal vermogen: 2,0 kW
Kabelmaat: 3 x 1,5 mm²
Opwarmtijd (Δt=55°C): 17 minuten
Beschermingsklasse: I
IP beschermingsklasse: IP24
Afmetingen (HxBxD): 457 x 310 x 280 mm

Product expert aanwezig

Vandaag is er een officiële Product Expert aanwezig op het forum. De Product Expert is een afgevaardigde van het merk. De Expert is beschikbaar Van 08:00 tot 17:00 op het forum om je vragen te beantwoorden.

De Product Expert is herkenbaar door zijn unieke forum status: @Heatflow-Expert

Wil je meer weten over de specificaties van het product, of ben je benieuwd of het product werkt in combinatie met andere producten die je al thuis hebt? Je kunt al je vragen aan de officiële Product Expert stellen. Omschrijf je vraag zo nauwkeurig mogelijk, als er teveel vragen zijn worden enkel de meest interessante en relevante vragen beantwoord.

Niet vergeten — tijdens de product expert sessie, kun je aanbieding gerelateerde vragen stellen. Om de discussie zo transparant en "on topic" te houden worden alleen vragen over het product zelf beantwoord.
Let op: aan gesprekken met de Product Expert kunnen geen rechten ontleend worden.

12 oktober 2017 om 07:56
xmicks Gebruiker

Was is de energie certificering van de boiler? Is deze zuinig?

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 08:08
carlovanderbreggen Gebruiker

LEZEN!!………….xmicks………………er staat “Nominaal vermogen: 2,0 kW”…………………dus 2000 WATT…………..

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 08:18
Jtotheh Gebruiker

Beste Carlo,

Ik bespeur erg veel woede in jouw reactie naar Xmicks, speelt er misschien iets? Het komt een beetje over alsof je hem het licht in de ogen niet gunt. Misschien heb je een goede reden om zo te reageren,  maar zoals het op mij overkomt is je reactie erg overtrokken,  en zelfs niet inhoudelijk ingaand op zijn vraag.

Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat een boiler die ontzettend goed geisoleerd is,  veel zuiniger is dan een boiler die slechts plastic wanden heeft… ik denk dat je dat wel met mij eens kan zijn toch? Om water simpel op te warmen heb je inderdaad, gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig,  daar valt, net als bij convectorkacheltjes bijvoorbeeld, geen zuinigere manier te ontwikkelen.

Ik hoop dat je een goede verdere start van de ochtend hebt en gun je een mooie dag.

Jeroen

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 08:20
Simkin Gebruiker

Geweldig :-)

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 08:49
xmicks Gebruiker

Ik had het inderdaad over het rendement.

Ik denk dat Carlo met zijn verkeerde been uit bed is gestapt.

Mick

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 08:34
Official Product Expert Heatflow-Expert Official Product Expert

Goedemorgen,

Ik zie dat mijn vorige bericht niet goed is doorgekomen. De Heatflow 10L Kitchen Boiler heeft een energielabel A, zie ook de afbeelding hieronder. Ik ben vandaag de hele dag aanwezig om jullie vragen te beantwoorden, mocht je dus vragen hebben laat het dan vooral weten!

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 08:48
Pieter1234 Gebruiker

goedemorgen, ik vraag me af of er een speciale kraan nodig is met vrije uitloop of dat de boiler aangesloten kan worden met t-koppelingen op een bestaande warm- en koudwaterkraan

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:06
baddie09 Gebruiker

Hoi Pieter, ik heb dezelfde boiler. Deze moet worden aangesloten op de afvoer om overdruk af te voeren. Als je dit niet doet is hij binnen 10 minuten ontploft door de druk van het water.

Verder ideaal product, ik gebruik hem in de badkamer voor warm water bij het tandenpoetsen (via de normale waterleiding duurt het een paar minuten voordat het water uit de ketel bij de badkamer is. en dan ben ik er al klaar mee). Wat ik zelf heb gedaan is een timer gezet op de boiler die ’s ochtends en ’s avonds een uur aan staat en dan het water tot 70 graden verwarmt. In de tussenliggende periode staat hij uit maar koelt het water erg langaam af wat prima is voor incidenteel gebruik. Let op dat de eco stand (ik geloof 45 graden) alleen raadzaam is als je de boiler regelmatig gebruikt. Als je hem maar 1 of 2 keer per dag gebruikt loop je kans op legionella te groot en kun je beter kort heter stoken omdat legionella boven ik meer 60 graden dood gaat. Dus ik dood ze sowieso 2 keer per dag :)

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:12

Pieter,

De boiler kan worden aangesloten met een reguliere boileraansluitset. Bij de installatie kan dus gewoon gebruik gemaakt worden van een T-stuk 15×15×15mm knelkoppeling, hiervoor is geen speciale kraan o.i.d. noodzakelijk.

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 10:54
Henk1957 Gebruiker

Ik wil even ter verduidelijking aangeven dat je 2 manieren hebt om een boiler aan te sluiten.

1 – Met een inlaatcombinatie, deze zit tussen de koudwaterleiding en voert het overtollige water af wat weg moet omdat de boiler opgewarmd wordt en waardoor de druk oploopt. Je hebt dus bij een inlaatcombinatie ook een extra afvoer nodig om dat overtollige water af te voeren

2 – Je hebt ook lage druk kranen, deze hebben 3 aansluitingen. het overtollige water wat weg moet wat t.g.v. het oplopen van de druk door het opwarmen wordt via de uitstroompijp van de kraan geloosd. Zo’n kraan drupt dus als het water opgewarmd wordt maar je hebt geen extra afvoer nodig. Technisch gezien draai je niet de warm water kraan open maar je draait de koudwaterkraan naar de boiler open die het warme water dan uit de boiler duwt omdat er een open verbinding is met de inhoud van de boiler.

zoek via google maar eens op lage druk kraan

https://www.loeters.be/nl/faq/89091356/tips-en-weetjes-verschil-tussen-hoge-druk-en-lage-druk-kraan

M.v.g. Henk – Ik heb zelf ook een lage druk kraan op mijn close in boiller

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 12:53
mijniemail Gebruiker

Top antwoord Henk! Speciaal ingelogd om dit even te melden.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 13:48
sanook.nl Gebruiker

warm water bij het tandenpoetsen…

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:07
P13T3RD3B0CK Gebruiker

wat is de goedkoopste optie op de lange termijn.. dit aansluiten op het net of telkens water laten stromen van boiler +- 20m

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:35

@P13T3RD3B0CK,

Getuige het energielabel A en het lage verbruik is de boiler een goede keuze ongeacht hoe vaak en met welk volume je hem gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:08
bobby116 Gebruiker

hallo Tom,

is deze boiler ook geschikt voor hotfill?

is het mogelijk de inlaatcombinatie erbij te bestellen?

mvg, Rob

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:36

@bobby,

De boiler is ook geschikt voor hotfill, het is hierbij wellicht handig om gebruik te maken van een voorschakelapparaat. Het is helaas niet mogelijk om de inlaatcombinatie erbij te bestellen.

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:26

@P13T3RD3B0CK,

Getuige het energielabel A en het lage verbruik is de boiler een goede keuze ongeacht hoe vaak en met welk volume je hem gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:34
baddie09 Gebruiker

nou nou Heatflow-Expert, dat is wel een hele boude uitspraak. Het ligt er nl aan hoeveel water deze persoon nodig heeft per keer. Voor incidenteel gebruik is dit een prima oplossing, maar voor alles waar je meer dan 10 liter op korte termijn nodig hebt is het niet raadzaam. Ook ligt het er aan wat de woonsituatie is. als de leiding naar de boiler van de CV kort is en deze is efficient heeft een losse boiler niet altijd meerwaarde.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 09:45

@baddie09,

Aangezien de omschrijving/vraag van P13T3RD3B0CK redelijk summier is, is het lastig een inhoudelijk antwoord te geven. Uiteraard is het zoals je zelf omschrijft van vele zaken (woonsituatie, hoeveelheid water etc.) afhankelijk. In mijn antwoord ben ik er voor het gemak van uitgegaan dat P13T3RD3B0CK rekening heeft gehouden met de inhoud van de boiler en zoekende is :)

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 10:51
tang Gebruiker

Het maakt juist alles uit hoe vaak je een boiler gebruikt en met welk volume. Als je de warmwaterkraan weinig gebruikt, heb je helemaal geen boiler nodig, dan is het goedkoper om de kraan aan te zetten en wachten tot het warm wordt (en dus het koude water weg te spoelen). Dit moet je natuurlijk niet doen als je voortdurend met warm water je handen wil wassen. Het is zonde om iedere keer 5 liter koud water weg te spoelen om 1 liter warm water te gebruiken. Dan is deze boiler natuurlijk een prima keus.

Waar de grens ligt, is inderdaad lastig aan te geven.  Comfort kost gewoon geld.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 10:45
CyrielPeirsman Gebruiker

Kan je met de boiler in de hoogste stand en uiteraard via mengen met koud water één enkele douche nemen?

Beantwoorden

tang Gebruiker

Dit is een keukenboiler en niet bedoeld om douchewater te verwarmen.

Beantwoorden

@CyrielPeirsman,

Dit is afhankelijk van verschillende zaken (hoe lang douche je, temperatuur etc.). De boiler heeft een inhoud van 10L hoe lang je daarvan kunt douchen is dus sterk afhankelijk van je persoonlijke gebruik en voorkeur. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord?

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 10:57

@tang,

Dat is inderdaad waar, gezien het gemiddelde totale verbruik van 45L per douche zal dit of een korte douche worden of zal de temperatuur aan de lage kant zijn.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 12:08
jimmy page Gebruiker

dat energielabel A is wel een certificaat van 2013…

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 12:26

@jimmy page,

Doel je daarmee op de 812/2013? Dit betreft namelijk de Europese richtlijn voor energielabels.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 13:10
piwi Gebruiker

@ Expert
Welke aansluitmaterialen zitter er wel bij dan?
Ik bedoel aansluitslangen tot aan inlaatcombi?
En hoe is de “kalkgevoeligheid”? 
Heb hard water en maak me zorgen over gebruiksduur van zo’n boiler.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 13:36

@piwi,

Behalve de boiler zelf zijn er geen aansluitmaterialen inbegrepen. Wat betreft de kalkgevoeligheid kan ik hier weinig van zeggen, aangezien dit per situatie sterk verschilt.

Met vriendelijke groet,

Tom

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 22:32
Sixus Gebruiker

De kalkgevoeligheid is een eigenschap van de boiler en heeft dan ook niets te maken met de situatie. Het enige effect wat de situatie heeft is de hardheid van het water ter plekke en piwi geeft aan dat dit hard is. Hooguit zou dit nog verduidelijkt kunnen worden met hoe hard maar ik ga ervan uit dat van deze boiler bekend is wat het effect van hard water erop is.

Als de boiler absoluut niet gevoelig is voor kalk, zal deze dus zonder problemen gebruikt kunnen worden. Is de ketel wel gevoelig voor kalk dan zal dit in het geval van piwi zeker problemen gaan geven.

Mijn inschatting is dat deze ketel op termijn steeds inefficiënter gaat worden door kalkafzetting op het verwarmingselement en daar ook uiteindelijk aan zal bezwijken. Het is geen koffiezetapparaat die je periodiek kunt “ontkalken”.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 13:52
sanook.nl Gebruiker

427kWh op jaarbasis (zo’n 80 euro), en dat zal waarschijnlijk het minimum zijn.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 18:15
xmicks Gebruiker

Misschien bespaar je wel een groot deel daarvan met de boiler, vooral als je cv ver van de keuken is.

Wij krijgen deze week zonnepanelen dus voor ons wel aantrekkelijk, zojuist besteld!

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 22:21
Sixus Gebruiker

Apart om steeds te zien dat mensen die PV panelen (laten) monteren het ineens voordeliger vinden om elektrisch te stoken, koken, meer het licht laten branden, etc, etc. Je zult niet de eerste zijn die er na een jaar achter komt dat de stroomrekening, ach zo vreemd, hoger uitvalt dan voordat je panelen had ;o)

Ik kreeg laatst ook de vraag of het wellicht verstandig was om in de nieuwe woning, waar ook meteen PV panelen op het dak gingen, de vloerverwarming (160m2) elektrisch uit te voeren. Ik heb toen even voorgerekend dat dit zoveel elektriciteit ging gebruiken dat er een factor 5 zoveel panelen op het dak moesten om dit onder optimale omstandigheden te trekken. Daarnaast verwarm je het meest als de panelen het minst opleveren, dus netto zou dit flink duurder worden. Uiteraard is hier de besparing op het gasverbruik ook in meegenomen.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 23:03
tang Gebruiker

Door de salderingsregeling doet het er niet toe wanneer je opwekt en wanneer je stookt. Dat maakt de berekening heel anders.

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 18:16
xmicks Gebruiker

Weet iemand of er ook nog (redelijk) warm water uit de boiler komt als deze leeg is?

Beantwoorden

12 oktober 2017 om 22:09
Sixus Gebruiker

Als de boiler “leeg” is komt er koud water uit.

Bij onttrekking van warm water wordt dit in de boiler aangevuld met koud water: de inhoud van de boiler zal dus steeds kouder worden. Met een thermostaatkraan merk je daar niets van omdat die de temperatuur constant houdt door zelf warm met koud te mengen. Als de temperatuur van het water uit de boiler echter onder de met de kraan ingestelde temperatuur komt, zal de temperatuur van het kraanwater steeds verder afnemen tot er uiteindelijk gewoon koud water uit de kraan komt. De boiler zal dus nooit leeg raken maar alleen koud worden.

Als je het probleem hebt dat de afstand tussen kraan en ketel te groot is waardoor je veel water moet laten wegspoelen voordat je warm water hebt, kun je deze close-in boiler het beste hot-fill aansluiten. De boiler dient dan als buffer tussen de ketel en je kraan: je hebt meteen warm water en de boiler zal nooit koud worden omdat de 10 liter inhoud ruim voldoende is om de hoeveelheid koud water tussen ketel en boiler op te vangen. Tegen de tijd dat de boiler uitgeput dreigt te raken is het aanvoerende water inmiddels warm genoeg en blijf je dus warm water houden.
Als je vaak kleine hoeveelheden warm water pakt is deze optie echter juist weer ongunstiger: je zorgt er dan voor dat de ketel alleen de leiding opwarmt met als effect dat je dubbel energie gebruikt: zowel de boiler als de ketel verwarmen maar in dat geval doet de ketel dit voor niks.

Het tweede voordeel van hot-fill is dat je geen inlaatcombinatie hoeft te monteren, deze zit namelijk al op de ketel. De overdruk in de boiler wordt dan via de ketel vereffend. Let hierbij er wel op dat er geen anti-terugstroomkoppeling tussen ketel en boiler zit: in dat geval moet er alsnog een inlaatcombinatie gemonteerd worden.

Een gemakkelijker bespaartip, voor bijvoorbeeld het (af)wassen, is om niet al het koude water weg te laten lopen maar dit ook in de spoelbak op te vangen (uiteraard moet je hiervoor wel een beetje handigheid ontwikkelen). Waarom eerst het water laten weglopen totdat er heet water uit de kraan komt om vervolgens weer met koud water bij te mengen totdat de temperatuur naar je zin is?

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.