10 augustus 2018 om 00:00
iBOOD

Metaaldetectoren

Product expert aanwezig

Metaaldetectoren
Train die arm maar alvast!

Eeuwenoude munten, middeleeuwse sieraden of munitie uit WOI en WOII. Met een metaaldetector haal je de meest bijzondere schatten omhoog. Oefen alvast maar op je zwaaitechniek, we zien je bij Tussen Kunst en Kitsch!

10 augustus 2018 om 07:28
veldemanpetra Gebruiker

Beste mensen, voor Nederland weet ik het niet maar voor in België dit te gebruiken dien je een vergunning te hebben. Tijdje terug nog in de media geweest van man die monsterboete gekregen heeft. Misschien toch ff interessant te vermelden bij verkoop!

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 09:14
sandhaas Gebruiker

In nederland heb je in principe geen vergunning nodig. Mits je je aan een aantal regels houdt uiteraard.

In Nederland is toegestaan om met een metaaldetector rond te lopen op openbare plaatsen. Wel is het verboden om gericht te zoeken en te graven op plekken die gemarkeerd zijn als archeologische plekken.

Wetgeving metaaldetectie

In alle andere gevallen moet u toestemming hebben van de landeigenaar om het terrein te mogen betreden. Het is verboden om zonder vergunning of toestemming van de eigenaar / overheid te graven naar archeologische vondsten of sporen mits men zich aan de normaal geldende regels houdt.

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 10:14
Official Product Expert Velleman Expert Official Product Expert

Dag Petra,

Bedankt voor de opmerking. Het klopt inderdaad dat je in België een vergunning nodig hebt, die kan je aanvragen bij ‘ dienst agentschap onroerend erfgoed ‘ maar dat is enkel indien je op zoek gaat naar juwelen en oudheden. Als je bijvoorbeeld je GSM, je sleutels of trouwring verloren hebt mag je die gewoon opsporen zonder vergunning.

Voor Nederland geldende regels sluit ik me volledig aan wat Sandhaas hier schrijft.

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 09:59
celeken Gebruiker

heeft iemand ervaring met deze toestellen?

welke zouden jullie aanraden voor een beginner ;)

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 10:38

Hallo Celeken,

Als beginner zou je kunnen denken aan de CS130 of CS150N. Prijs / prestatie doe ze het goed, gevoeligheid is goed in te stellen, zoekschotel is waterdicht, dus ook perfect bruikbaar op het strand. De CS150N heeft een goede instelbare audio ‘discriminator” waarmee je op gehoor al kan bepalen of het interessant is om te gaan graven of niet.

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 14:17
Forumm Gebruiker

Is het als beginner lastig om dit te “leren”? Moet men “jarenlange” ervaring hebben of kan men battarijen erin stoppen en de rest wijst zich vanzelf?

Wat is daarnaast het grootste verschil/voordeel tussen de 150 en de 200?

Gr

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 15:05

Als beginner valt het reuze mee, in een paar eenvoudige stappen leer je dit snel. De handleiding is stap-voor-stap geschreven vanaf het moment dat je de batterij er in doet.

Het verschil zit m hoofdzakelijk in de ‘uitlezing’ van de detector, de 150 is analoog, de 200 is een digitale uitlezing. Beide hebben een zoekschotel van 20 cm een instelbare gevoeligheid en een audio discriminator om verschillende metalen de detecteren. Met de 200 heb je iets meer instellingen om bijvoorbeeld ‘foutmetingen’ tegen te gaan.

Beantwoorden

10 augustus 2018 om 22:57
Forumm Gebruiker

En tot hoe diep kunnen beide een gouden en een zilverring detecteren?

Beantwoorden

12 augustus 2018 om 09:24
Forumm Gebruiker

Krijg ik ook nog antwoord op mijn vraag…?

Beantwoorden

12 augustus 2018 om 09:35
Susantigoon Gebruiker

Ligt aan de ring.

Gr.

Beantwoorden

12 augustus 2018 om 10:05
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen Forumm,

Excuus voor de late reactie ik heb je vraag over het hoofd gezien. Ik ga proberen te achterhalen tot welke dieptes deze twee kunnen detecteren.

#wordtvervolgd

Beantwoorden

12 augustus 2018 om 11:48
SFIgrouptb Gebruiker

Het antwoord staat volgens mij bij de specs als je kijkt naar de gevoeligheid. Wordt in cm uitgedrukt.

Beantwoorden

11 augustus 2018 om 00:42
alleskorn Gebruiker

@iBood/Expert: ik mis bij een aantal modellen (bv cs200 en 300) de afmetingen. Ik ben 1.98 m. en heb weinig zin om me een hernia te moeten lopen om de zoekspoel net boven de grond te krijgen. Beetje overdreven wellicht, maar bij andere modellen staat de instelbare lengte er wel bij. En dan ga ik er vanuit dat die lengte van handgreep tot zoekspoel is, en niet de apparaatlengte? Anders kan je nog niks bepalen…

Beantwoorden

11 augustus 2018 om 23:55
Moderator Niek Moderator

Deze informatie wordt vrijwel nergens gegeven. Er was één website waar stond dat de CS200 78-106 cm is. De CS300 heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Beantwoorden

11 augustus 2018 om 23:37
Moderator Niek Moderator

Goedenavond alleskorn,

Excuus voor de late reactie. Ik ga dit proberen te achterhalen en kom er nog op terug.

Beantwoorden

12 augustus 2018 om 12:08
SFIgrouptb Gebruiker

Ik heb dezelfde lengte gevonden voor de CS 130. Een CS 100 zou 60-91 cm zijn. CS 150 92-121 cm al lijkt mij dit wel een heel groot verschil tov de andere.

Ik heb deze maten gevonden op een website. Don’t shoot me als ze toch fout zouden zijn.

Beantwoorden

11 augustus 2018 om 10:19
schutter07 Gebruiker

Ik ben opzoek naar een metaaldetector om loden kogels op te sporen. Kan dit met al deze detectoren of moet dit een specifieke zijn?

Beantwoorden

11 augustus 2018 om 23:38
Moderator Niek Moderator

Goedenavond schutter07,

Excuus voor de late reactie! Ik ga dit proberen uit te zoeken.

Beantwoorden

12 augustus 2018 om 00:04
Moderator Niek Moderator

Ik lees overal dat lood ook gezien wordt door een metaaldetector. Het hangt er denk ik een beetje vanaf tot welke diepte je wilt zoeken.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.